Hazai és külföldi reklámmegjelenések (Ad Contacts) aránya (2020)
A hazai célközönségre aktív hirdetők reklám büdzséiből vásárolt hirdetéseket megnéztük a teljes magyar piacra, valamint külön kiemelten két iparágra: a kormányzati hirdetésekre és a diszkont- és nagy élelmiszerláncokra
Budapest, 2021. május 7.
Végeztünk egy elemzést a teljes tavalyi évre nézve, megvizsgálva, hogy milyen képet mutat a hazai és nemzetközi cégeknél realizált reklámmegjelenések megoszlása. A hazai célközönségre aktív hirdetők reklám büdzséiből vásárolt hirdetéseket megnéztük a teljes magyar piacra, valamint külön kiemelten két iparágra: a kormányzati hirdetésekre és a diszkont- és nagy élelmiszerláncokra.
Tavaly megközelítőleg 37 milliárd reklámmegjelenést (Ad Contacts) mértünk PC (desktop) médiatípusra, amiből a Social (Facebook és YouTube), valamint a Search (Google) hirdetések aránya összesítve 41,5%-ot tett ki.
A Standard (ideértve a hivatalos közönségmérésben szereplő hazai média tulajdonosokat és közönségmérésben nem szereplő, de a long-tail-be tartozó hagyományos weboldalakat) médiacsatornák hirdetéseiből leválasztottuk a vizsgálatban az AdSense és Criteo rendszereken keresztül megjelenített hirdetéseket a nemzetközi szelet jobb megértéséhez. 2020-ban minden iparágat beleszámolva 8,3 milliárd ilyen reklámmegjelenést azonosítottunk csak a Standard tartalomtípuson belül. A Social, Search, valamint az Adsense + Criteo hirdetéseket összesítve, a nemzetközi médiavállalatoknál realizált, magyar piacra célzott hirdetési pénzekből vásárolt reklámmegjelenések összesített aránya 2020-ban 53,5%-volt. Ebben a formában ez nem feltétlenül egy egészséges arány ha a munkahelyteremtési potenciál, a GDP és egyéb hazai vonatkozású szempontokat vesszük figyelembe, még akkor sem, ha ezen költések egy része átfolyik a magyar médiapiacon működő médiaügynökségeken és egy részük végül magyar médiafelületeken landol.
Az egyes hirdetési típusok (video, display, text) további vizsgálata során, ugyanezen szemüvegen keresztül, eltérő arányokat tapasztaltunk.
Talán kevésbé váratlan a nagykép ismeretében a display típusú hirdetések megoszlása.
Ugyanezt a képet vizsgáltuk kifejezetten a kormányzati (Government and related organizations) hirdetésekre azzal a várakozással, hogy felülreprezentált lesz a hazai piac. A teljes kormányzati reklámvolumen 2020-ban 615 millió reklámmegjelenést tett ki, ebből a Social és a Search együttes aránya 20,4%. A teljes számított nemzetközi arány a kormányzat reklámmegjelenései esetén csupán 20,7%.
Az egyes hirdetési típusok esetében is kevesebb a várható izgalmi faktor.
És végül nézzük ugyan ezt a diszkontok és nagy élelmiszerláncok esetén. A teljes reklámvolumen a PC (desktop) médiatípuson erre az iparági filterre nézve 1,2 milliárd Ad Contacts. Ebből a Social + Search összesített aránya 20%. Az eddigiek alapján ez jó kiindulás, hogy a hazai piac irányába billenjen a mérleg. A teljes számított nemzetközi arány a diszkontok és nagy élelmiszerláncok reklámmegjelenései esetén 38,2%.
A videó és display hirdetések esetén a nemzetközi média szelete ugyanakkor némiképp árnyalja a képet, ha különböző módon is.
Gemius Hungary
Módszertanról röviden:
Az AdRealben elérhető bontás a netezés teljes spektrumára PC (desktop) médiatípusra az alábbiak szerint:
- Content type
- Social: Facebook, YouTube
- Standard: minden ami nem Social és Search;
- Search: google kereső találatai a google.com oldalon
- Ad type – ez segít árnyalni a képet:
- Video,
- Display,
- Text
- Advertising technology - ebben az Adsense-en és Criteo-n keresztüli megjelenéseket le tudjuk szűrni a Standard megjelenésekre
A nemzetközi cégekhez vándorolt forintokból vásárolt reklámmegjelenések definíciója: A két nagy nemzetközi médiacégen (Facebook, Google) keresztül vásárolt (akár magyar, akár nemzetközi felületen futtatott), valamint a külföldi médiavállalatok csatornáin megjelenített hirdetések aránya:
- minden ami Social (ideértve a Facebook és YouTube csatornákat) + Search (Google) + Adsense és Crieto a Standard hirdetésekből.
Alkalmazott mutató az arányok meghatározására: Ad Contacts.
Ez a becslés szofteveres panelmintán alapszik (mintanagyság jelenleg: 10 000 paneltag, amiből a napi átlagos aktív és validált paneltagok száma 5000+), PC médiatípusra és annak teljes spektrumára ad adatot a fentiek szerint, mindenféle médiafogyasztást beleértve.
Forrás: Gemius AdReal, 2020, Médiatípus: PC (desktop), Ad types: Video, Display, Text, Content types: Social, Standard, Search