Online csúcsidőszakok a napon belül
Hétköznapi és hétvégi online médiafogyasztás médiatípusonként – 2021. május
Az alábbi elemzés egy hétköznapi és egy hétvégi minta alapján az internetes tartalmak összesített fogyasztását mutatja be médiatípusonkénti megoszlásban órás bontásban. A számításhoz alkalmazott mutató: Oldalletöltés (Views).
Hétköznapi minta (2021.05.12. szerda)
A reggeli első „csúcsidő” 6:00-8:00 óra közötti időszak a mobileszközöknél mérhető, tablet és mobiltelefon használat is hasonló mintázatot követ.
A desktop (PC) fogyasztás egyértelműen és egyenletesen 8:00-15:00 óra között van, jellemzően a munkaidő miatt a csúcson és egy enyhébb visszatérés látható még 18:00-20:00 óra között.
Délután 17:00 órától este 21:00 óráig a mobilos és tabletes online médiafogyasztás második és egyben igazi csúcsideje épül fel határozottan, majd 21:00 óra után egy gyors visszaesés következik be a fogyasztásban. Ez a két médiatípus jellemzően itt is együtt mozog.
Az egyes médiatípusok részesedésének alakulása az óránkénti teljes online médiafogyasztásából: a munkaórák kivételével a mobil a fő online médiatípus, ha a fogyasztást csak mennyiségi (Views – Oldalletöltések) alapon közelítjük. A tabletre eső fogyasztási hányad jelentéktelen marad a teljes napon az elmúlt évekhez hasonlóan 2021-ben is.
Hétvégi minta (2021.05.09. vasárnap)
A hétköznapi médiafogyasztáshoz hasonlóan ekkor is a mobil és tablet médiatípusokkal indul a nap korábban 7:00-8:00 órára elérve a reggeli lokális csúcsot, amit egy kisebb visszaesés követ. Majd 16:00 órától mobilon elkezd kiépülni ez esti fő fogyasztási csúcs egészen 21:00 óráig egyenletesen emelkedő trendben, amit 21:00 óra után az esti visszaesés követ. A tabletnél egy szűkebb sávot látunk, 17:00 órától tart az emelkedő trend és 20:00 óráig éri el a fogyasztási csúcsot, sokkal inkább a desktop (PC) fogyasztási mintázatot követve.
A desktop (PC) fogyasztás csak 9:00 órára indul be és marad napközben egy mérsékeltebb, de egyenletes szinten, majd 15:00 órától emelkedve egy második és immár a fő lokális csúcsra ér este 20:00 óráig.
Az egyes médiatípusok részesedésének alakulása az óránkénti teljes online médiafogyasztásából mennyiségi (Views – Oldalletöltés) alapon vizsgálva: a desktop (PC) médiatípus fogyasztásának részesedése hétvégén már csak alulról közelíti a 40%-ot az erősebb órákban. A tabletes fogyasztás a hétköznaphoz hasonlóan többnyire nem éri el az 5%-os arányt.
Összefoglalóként érdemes hozzátenni, hogy jelen vizsgálat csak egy mennyiségi szempontra korlátozódik és például az egy főre eső fogyasztás, valamint az eltöltött idő tekintetében a jelen mintában érintett mérőkóddal mért domainekre a desktop (PC) és a mobil fogyasztási mintázatok és a reklámozói szempontok mérlegelése kapcsán is egészen más arcukat mutatnák ezen médiatípusok.
Gemius Hungary
Forrás: Gemius Prism analitika, aggregát adatok a magyar online médiapiacra, 2021.