Hazai és külföldi online reklámmegjelenések (Ad Contacts) aránya (2022) - az előző évek trendje kis átrendeződéssel folytatódik
Ismét mögöttünk van egy turbulens év. Elvégeztük az online hirdetési piac elemzését a teljes 2022-es évre.
Megvizsgáltuk, hogy milyen képet mutat a hazai és a nemzetközi médiacégeknél realizált reklámmegjelenések megoszlása, mindezt a 15+ éves célcsoportban, PC (desktop) médiatípuson gyűjtött mintán az AdReal online reklámpiaci versenytárs monitoring szoftverből.
Összegeztük a hazai célközönségre aktív hirdetők reklámbüdzséiből vásárolt hirdetéseket a teljes magyar online reklámpiacra, ideértve a Social, Search és a Standard médiafelületeken megjelent minden mért online reklámot. Az előző évhez képest a módszertant annyiban szűkítettük, hogy kizárólag a Display és a Video hirdetési típusokat elemeztük, a Text hirdetéseket nem. Ezzel együtt a 2021-es évre visszamenőleg is összesítettük ugyanilyen csoportosításban az adatokat, hogy összevethető legyen a változás.
2022. évre 20,8 milliárd (-16% YoY) Social (Facebook és YouTube) és Search (Google) Display és Video reklámmegjelenést (Ad Contacts) mértünk PC (desktop) médiatípusra összesítve, amely a teljes hazai piacra célzott reklámok 42,2%-át jelentette (részesedésének 0,3 százalékpontos növekedését jelenti 2021-hez képest). Szolid átrendeződés figyelhető meg a 2021-es év adataival összevetve a Search és a Social tartalomtípusok között az előbbi javára. A Standard arány mindösszesen 0,5 százalékponttal csökkent, ami inkább tekinthető állandónak ebben a folyamatosan mozgó és változó gazdasági- és médiakörnyezetben. (Lásd 2021-es összefoglalónkat)
A hazai és a nemzetközi szelet jobb megértéséhez a Standard (ideértve a hivatalos közönségmérésben szereplő hazai médiatulajdonosokat és közönségmérésben nem szereplő, de a long tailbe tartozó hagyományos weboldalakat) médiacsatornák hirdetéseiből leválasztottuk a vizsgálatban az AdSense és Criteo rendszereken keresztül megjelenített hirdetéseket. 2022-ben minden iparági hirdetést beleszámolva 8,3 milliárd -7% (YoY) AdSense + Criteo reklámmegjelenést mértünk csak a Standard tartalomtípuson belül.
A magyar célcsoportokra vásárolt, de a nemzetközi médiumoknál realizált (Social, Search, valamint a Standard Adsense + Standard Criteo) Display és Video reklámmegjelenések összesített aránya 2022-ben 58,9%-volt, ami 2,3 százalékpontos növekedést (a magyar médiapiac szempontjából nézve további romlást) jelent a 2021. évben mért arányhoz viszonyítva. A nemzetközi médiavállalatok térnyerésének trendje a mért reklámadatokon is folytatódni látszik.
Az egyes hirdetési típusokat (video, display) ugyanezen szemüvegen keresztül szétszálazva, azt látjuk, hogy a videóhirdetések éves összesített volumene bár csökkent (-16% YoY) az előző évhez képest, de idén is bíztató jel, hogy ezen belül a hazai piac aránya növekedni tudott 1,7 százalékponttal.
A display hirdetések éves összesített volumenében szintén csökkenést látunk (-17% YoY), és ezen belül a hazai piac aránya is csökkent, bár mérsékelten, csak 2,6 százalékponttal zsugorodott, és elérte a Videóhirdetési-típusnál mért, jellemzően alacsonyabb arányt.
Gemius Hungary
A módszertanról röviden:
Az AdRealben elérhető bontás a internetezés teljes spektrumára PC (desktop) médiatípuson mért mintára az alábbiak szerint:
- Content type
- Social: facebook, YouTube
- Standard: minden, ami nem Social és Search;
- Search: Google kereső találatai
- Ad type – ez segít árnyalni a képet:
- Video,
- Display,
- Advertising technology - ebben az Adsense-en és Criteo-n keresztüli megjelenéseket le tudjuk szűrni a Standard megjelenésekre
A nemzetközi médiacégekhez befolyt, hazai célcsoportok elérésére szánt reklámbüdzsékből vásárolt reklámmegjelenések definíciója: A két nagy nemzetközi médiacégen (Facebook, Google) keresztül vásárolt (akár magyar, akár nemzetközi felületen futtatott), valamint ezen külföldi médiavállalatok saját csatornáin megjelenített hirdetések aránya:
- minden, ami Social (ideértve a Facebook és YouTube-csatornákat) + Search (Google) + a Standard csatornákon belül a Adsense és Crieto technológián futtatott hirdetések.
Alkalmazott mutató az arányok meghatározására: Ad Contacts.
Ez a becslés szoftveres panelmintán mért adatokkal készült (mintanagyság jelenleg: 9 000 paneltag, amiből a napi átlagos aktív és validált paneltagok száma 4500+, a hazai belföldi 15-90 éves és desktopon internetező lakosságra reprezentatív minta), PC médiatípusra és annak teljes spektrumára ad adatot a fentiek szerint, mindenféle médiafogyasztást beleértve.
Forrás: Gemius AdReal, 2022, Médiatípus: PC (desktop), Ad types: Video, Display, Content types: Social, Standard, Search, TG: 15+