Ki mire fogékony? – Influencer marketing
Nem jelent újdonságot, hogy a növekvő reklámelkerülés és megosztott figyelem miatt a szokásos hirdetési formákkal egyre nehezebb elérni a célközönséget, különösen igaz ez a fiatalokra, akik a hagyományos csatornákon alig vannak jelen. A nemrégiben előtérbe került influencer marketing ennek köszönheti sikerét, a témában azonban még mindig sok a feltárandó terület.
Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy kik fogékonyak leginkább az influencerekre és mekkora hatással vannak rájuk a véleményformálók. Miért követik őket és milyen csatornákon ismerik meg legújabb kedvenceiket?
Az influencerek szponzorált tartalmainak jelölése és a felhasználók számára ezek felismerése szintén nincs bejáratva. Felmértük, hogy mit gondolnak a rajongók a véleményformálók szponzorált tartalmairól, mikor tartják azokat hitelesnek, mennyire találják zavarónak. Felismerik-e egyáltalán, és ha igen, honnan?
Ízelítő a kutatásból
A legtöbben kedvenc véleményformálójukként Dancsó Pétert (Videómánia), ), Szirmai Gergőt (HollywoodNewsAgency/AFK Légió) és Marist nevezték meg a magyarok közül. A külföldi véleményvezéreknél Pewdiepie, Roxxsaurus és Jake Paul végzett az első három helyen (spontán kérdés).
A fiatalok egyre nagyobb hányada egyáltalán nem néz tévét. A válaszadók 46%-a követ magyar véleményformálót, átlagosan egyszerre hetet. Míg a 10-15 évesek kétharmadának van magyar kedvence, a 31-40 éveseknek csak harmadának. Külföldi influencert 29% követ rendszeresen, átlagosan tízet. A legfiatalabb korosztályban ez 42%, a legidősebbnél csak 17%.
A véleményformálók videóinak, posztjainak legfőbb vonzereje a felhasználó által összeállítható tartalom. A szórakozás mellett a válaszadók jelentős része (40%) többek között az információszerzést, hasznos tanácsokat nevezte meg. A véleményformálók nagyratartása az életkor növekedtével csökken. A legnépszerűbb influencertartalmak a vicces, a filmes-sorozatos és a zenei.
Új kedvencek megtalálásának fő csatornája a YouTube ajánlás. A 10-18 évesek az átlagosnál jobban támaszkodnak a kedvenc véleményformálóik ajánlásaira, a legfiatalabbak emellett barátaik javaslataira is jobban hallgatnak.
A válaszadók kétharmada gondolja, hogy ha egy tartalomban megjelenik egy termék/szolgáltatás, akkor fizetett promócióról, szponzorációról van szó. A fennmaradó egyharmad eszerint ezt nem feltételezi automatikusan.
Kb. 40% szerint csak megkérték erre a készítőt, kb. ugyanennyien állítják, hogy a saját tapasztalatok bemutatása a cél. Harmaduk úgy érzi, hogy ha egy termék megjelenik egy videóban, vagy posztban, akkor annak valóban az az oka, hogy a véleményformáló kedveli. A válaszadók negyede szerint előfordul, hogy a tartalmat készítő nem szponzorációs céllal jelenteti meg a terméket, hanem azt valóban használja éppen.
A kutatásról: Az eredmények a 10-40 éves magyar internetezőkre reprezentatív, súlyoztuk nem, kor és településtípus szerint. A kutatásnál pop-upos kérdőíves módszertant használtunk, hazai nagy elérésű oldalakon jelent meg a kérdőív.
A kutatás megrendelése, további információk: contact@gemius.hu
Kulcsszó
A tartalom típusát
kutatásIparág
Autoipar, Divat, Egészségügy, Egyéb, FMCG, Hirdetés, Iparág, IT, Kereskedelem, Média, Pénzügy, Szórakozás, Telekommunikáció, Turizmus, HU_IndustryOrszág
Magyarország