2021-05-10 12:21

Hazai és külföldi reklámmegjelenések (Ad Contacts) aránya (2020)

Hazai és külföldi reklámmegjelenések (Ad Contacts) aránya (2020)

A hazai célközönségre aktív hirdetők reklám büdzséiből vásárolt hirdetéseket megnéztük a teljes magyar piacra, valamint külön kiemelten két iparágra: a kormányzati hirdetésekre és a diszkont- és nagy élelmiszerláncokra

Budapest, 2021. május 7.

Végeztünk egy elemzést a teljes tavalyi évre nézve, megvizsgálva, hogy milyen képet mutat a hazai és nemzetközi cégeknél realizált reklámmegjelenések megoszlása. A hazai célközönségre aktív hirdetők reklám büdzséiből vásárolt hirdetéseket megnéztük a teljes magyar piacra, valamint külön kiemelten két iparágra: a kormányzati hirdetésekre és a diszkont- és nagy élelmiszerláncokra.

Tavaly megközelítőleg 37 milliárd reklámmegjelenést (Ad Contacts) mértünk PC (desktop) médiatípusra, amiből a Social (Facebook és YouTube), valamint a Search (Google) hirdetések aránya összesítve 41,5%-ot tett ki.

A Standard (ideértve a hivatalos közönségmérésben szereplő hazai média tulajdonosokat és közönségmérésben nem szereplő, de a long-tail-be tartozó hagyományos weboldalakat) médiacsatornák hirdetéseiből leválasztottuk a vizsgálatban az AdSense és Criteo rendszereken keresztül megjelenített hirdetéseket a nemzetközi szelet jobb megértéséhez.  2020-ban minden iparágat beleszámolva 8,3 milliárd ilyen reklámmegjelenést azonosítottunk csak a Standard tartalomtípuson belül. A Social, Search, valamint az Adsense + Criteo hirdetéseket összesítve, a nemzetközi médiavállalatoknál realizált, magyar piacra célzott hirdetési pénzekből vásárolt reklámmegjelenések összesített aránya 2020-ban 53,5%-volt. Ebben a formában ez nem feltétlenül egy egészséges arány ha a munkahelyteremtési potenciál, a GDP és egyéb hazai vonatkozású szempontokat vesszük figyelembe, még akkor sem, ha ezen költések egy része átfolyik a magyar médiapiacon működő médiaügynökségeken és egy részük végül magyar médiafelületeken landol.

Az egyes hirdetési típusok (video, display, text) további vizsgálata során, ugyanezen szemüvegen keresztül, eltérő arányokat tapasztaltunk.

Talán kevésbé váratlan a nagykép ismeretében a display típusú hirdetések megoszlása.

Ugyanezt a képet vizsgáltuk kifejezetten a kormányzati (Government and related organizations) hirdetésekre azzal a várakozással, hogy felülreprezentált lesz a hazai piac. A teljes kormányzati reklámvolumen 2020-ban 615 millió reklámmegjelenést tett ki, ebből a Social és a Search együttes aránya 20,4%. A teljes számított nemzetközi arány a kormányzat reklámmegjelenései esetén csupán 20,7%

Az egyes hirdetési típusok esetében is kevesebb a várható izgalmi faktor.

És végül nézzük ugyan ezt a diszkontok és nagy élelmiszerláncok esetén. A teljes reklámvolumen a PC (desktop) médiatípuson erre az iparági filterre nézve 1,2 milliárd Ad Contacts. Ebből a Social + Search összesített aránya 20%. Az eddigiek alapján ez jó kiindulás, hogy a hazai piac irányába billenjen a mérleg. A teljes számított nemzetközi arány a diszkontok és nagy élelmiszerláncok reklámmegjelenései esetén 38,2%.

A videó és display hirdetések esetén a nemzetközi média szelete ugyanakkor némiképp árnyalja a képet, ha különböző módon is. 

 

Gemius Hungary

Módszertanról röviden:

Az AdRealben elérhető bontás a netezés teljes spektrumára PC (desktop) médiatípusra az alábbiak szerint:

  • Content type
    • Social: Facebook, YouTube
    • Standard: minden ami nem Social és Search;
    • Search: google kereső találatai a google.com oldalon
    • Ad type – ez segít árnyalni a képet:
      • Video,
      • Display,
      • Text
      • Advertising technology - ebben az Adsense-en és Criteo-n keresztüli megjelenéseket le tudjuk szűrni a Standard megjelenésekre

A nemzetközi cégekhez vándorolt forintokból vásárolt reklámmegjelenések definíciója: A két nagy nemzetközi médiacégen (Facebook, Google) keresztül vásárolt (akár magyar, akár nemzetközi felületen futtatott), valamint a külföldi médiavállalatok csatornáin megjelenített hirdetések aránya:

  • minden ami Social (ideértve a Facebook és YouTube csatornákat) + Search (Google) + Adsense és Crieto a Standard hirdetésekből.

Alkalmazott mutató az arányok meghatározására: Ad Contacts.

Ez a becslés szofteveres panelmintán alapszik (mintanagyság jelenleg: 10 000 paneltag, amiből a napi átlagos aktív és validált paneltagok száma 5000+), PC médiatípusra és annak teljes spektrumára ad adatot a fentiek szerint, mindenféle médiafogyasztást beleértve.

Forrás: Gemius AdReal, 2020, Médiatípus: PC (desktop), Ad types: Video, Display, Text, Content types: Social, Standard, Search

Vágólapra> Nyomtatás

Ország

Magyarország

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesüljön az újdonságokról!

Hírlevél olvasása